Nærvær, ro, forudsigelighed og tætte relationer er fokuspunkter
Vi arbejder relationelt og leger på tværs af børnegrupperne, for at styrke relationerne, venskaber og sociale kompetencer blandt børnene.
I Bisgården er der fokus på ro, nærvær, den tætte relation, genkendelighed og forudsigelighed. Vi harogså højt til loftet og prioriteter spontanitet og følger de initiativer, der naturligt opstår blandt børn og voksne.
Vi sikrer følgende:
- Sociale kompetencer og social ansvarlighed
- Mestrings strategier – for eksempel at kunne håndtere forandring, klare udfordringer, konfliktløsning.
- Turtagning – tilbageholder initiativ og vente på tur
- Lytte til og udføre en kollektiv besked
- Evnen til at rette sin opmærksomhed og lytte fokuseret
- Evnen til at koncentrere sig samt fordybe sig
- Selvhjulpenhed – for eksempel i garderoben og ved måltider og gennem andre hverdagsrutiner.
Tryghed og trivsel er nøgleordene
I daginstitutionen er det grundlæggende at børnene er trygge og er i trivsel. Det er vigtigt for os, at vi har et godt forældresamarbejde for at sikre jeres børns trivsel.
Vi voksne er nærværende, varme, troværdige og til rådighed for børnene og deres familier.
Vi voksne afgrænser barnets behov, alder og udviklingstrin. Alle krav og forventninger er justeret det enkelte barn.
Vi arbejder ud fra ICDP og NEST, hvilket vil sige, at vi hele tiden justerer os i forhold til det enkelte barn og fællesskabet. Vi støtter og guider det enkelte barn efter behov.
Vi arbejder med anerkendelse og med at skabe succes oplevelser for alle børn gennem hverdagen lærings fællesskaber. Det sociale fællesskab, i gruppen og i hele børnegruppen, er i højsædet. Men vi arbejder også i mindre grupper for at styrke børnenes kompetencer; for eksempel sproggrupper, relations grupper med mere.
Vi har en positiv indgangsvinkel til børn og forældre, vi har fokus på den positive dialog, men tager også ansvar for at italesætte vores bekymringer omkring et barn og inddrager tværfaglige samarbejdspartnere efter behov og i samarbejde med familierne.
Vi arbejder med den enkelte gruppes forudsætninger og interesser. Vi griber og inddrager børnenes nysgerrigheder og initiativer.
Legen er barndommens vigtigste aktivitet, for i legen lærer børn noget om sig selv og hinanden at kende. Derfor sørger vi for at skabe trygge og udviklende rammer for børnenes leg.
Relationer, venskaber og fleksible læringsmiljøer
Tværgående aktiviteter og lege på kryds af børnegrupperne er med til at styrke relationerne, venskaber og sociale kompetencer blandt børnene.
Der er muligheder for at lege på tværs af børnehave og vuggestue, hvor alle stort set kender alle.
Der er åbent for besøg for vuggestuebørnene i børnehaven og selvfølgelig omvendt. I Bisgården åbner og lukker vi institutionen fælles i det store alrum.
Vores læringsmiljøer er fleksible alt efter børnegruppernes behov, ønsker og hvad der optager os lige nu.
Aktiviteter gennem året
Sommerfest
- Bedsteforældredag
- Julefrokost
- Besøg i kirken til skuespil og juletræsfest
- Luciaoptog
- Afslutningsfest for kommende skolebørn
- Deltagelse i skolernes motionsløb
- Forældremøder
Fakta om Bisgården
Vi er normeret til 39 børnehavebørn, 12 vuggestuebørn
Børnene er opdelte i grupper.
I hver gruppe er der tilknyttet faste voksne, for at ensarte børnenes hver dag for derigennem skabe tryghed og forudsigelighed.
Vi har, i huset, pædagogiske personaler, lønnet studerende samt en 7 ugers studerende. I køkkenet er der en kostfaglig eneansvarlig
Vi er altid åbne for besøg efter aftale, og i er selvfølgelig velkomne til at benytte vores legeplads uden for åbningstiden.
Vi står på en stærk faglighed
Vi arbejder med udgangspunkt i NEST og ICDP