Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fysiske rammer i vuggestuen

Læringsmiljøer i centrum og mestring

I vuggestuen er læringsmiljøet i centrum. Vi arbejder ud fra at læring miljøerne i er foranderlige og tilpasset den børnegruppe, som vi har. Vi arbejder ud fra det enkelte barn og giver alderssvarende udfordringer og guider børnene til udvikling.

Vi arbejder ud fra mestring strategier, så børnene opleve succeser.

Børne har faste pladser både til spisning og samlinger, så de oplever stor grad af genkendelighed og tryghed i overgange og skift mellem aktiviteter.

 

Rummene

To primære rum:  hvor vi spiser og leger. Her er god plads til os alle. Vi arbejder gerne i mindre grupper, så skydedøren mellem de to grupperum kan lukkes. Her er læringsmiljøerne tilpasset børnegruppen, og derfor altid foranderlig.

Garderoben: I garderoben har vi indrettet et læsehjørne med bøger i nåhøjde for børnene. Bøgerne bliver udskiftet hele tiden, da børnene bruger bøgerne på forskelligvis. Vi har også et alfabet hængende, da forskning viser, at jo før børnene introduceres for bogstaver, jo bedre læsere bliver de senere i livet.

Garderoben bliver også brugt til vilde lege med scootere og motorikbane.

Garderoberne er nede i børnehøjde, så børnene i vuggestuen har mulighed for at tage sko og tøj ned på gulvet, og slev komme i det. Dette giver dem en stor grad af selvhjulpenhed og stolthed, når de begynder at mestre.

Puslerummet: Bruges til at pusle børnene i. Der er hæve - og sænke bord, men børnene kravler selv op på bordet ved hjælp af en skammel og i samarbejde med en voksen. Her vaskes også hænder og øves i at gå på wc (sker i samarbejde med jer som forældre).

 

Øvrige lokaler i Bisgården

Vuggestuen og børnehaven åbner og lukker sammen, dette giver alle børn mulighed for at kende hinanden på kryds og tværs af alder.

Vuggestuen bruger også at gå på besøg i børnehaven, hvor puderummet er et hit, ligesom værkstedet kan bruges til kreative udfoldelser.

Da vi vægter små grupper, er det vigtigt for os, at børnene, også gennem de fysiske rammer, har mulighed for fordybelse og for at skærme sig fra forstyrrelser fra de andre børn.