Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mad og måltider

Afstemning i forældregruppen

I forældregruppen er det besluttet, efter afstemning, at børnehaven ligesom vuggestuen skulle have frokostordning.  I institutionsbestyrelsen havde vi en proces om, hvad skal et måltid indeholde både før, under og efter. Det blev en værdibaseret snak, hvor dannelse, deltagelse, social og personlig udvikling blev fokusordene. Der var et  ønske om, at børnene skulle hjælpe til i madlavningen, så de fik en oplevelse af at mestre og udvikle sig gennem gøremål i forbindelse med måltidet. Der blev talt lavpraktisk, som at kunne skære agurk i skiver, præsentere maden og ”dukse” ordning.

 

Sølvmærke i økologi

Vi har sølvmærke i Økologi, hvilket vil sige at vi indkøber mellem 60% og 90 % økologiske varer.

 

Vi får leveret varer om mandagen, så vi har altid friske varer til ugen

Pædagogisk læringsmiljø – måltidet i vuggestuen:

  • Børnene har faste pladser til måltiderne
  • De kender og er trygge ved rutinerne både før, under og efter måltidet, hvilket frigiver overskud til ny læring og dannelse
  • De øver hjælpsomhed
  • Snakker om, hvad skal vi spise i dag, hvor kommer maden fra, hvem har lavet den, sundt/usundt, hvorfor drikker vi vand og mælk
  • Øser selv op på tallerkenen
  • Hjælper med at dækker bord
  • Hjælper med at rydde op bagefter
  • Stor grad af selvhjulpenhed

Der opfordres i høj grad til at smage på maden, og dannelse i det hele taget f.eks. sender vi maden videre til hinanden, mange børn siger som en naturlig ting ”tak for mad”.

 

Pædagogisk læringsmiljø – måltidet i børnehaven

  • Børnene har faste pladser til måltiderne
  • De kender og er trygge ved rutinerne både før, under og efter måltidet, hvilket frigiver overskud til ny læring og dannelse
  • Alle hjælper alle
  • Snakker om, hvad skal vi spise i dag, hvor kommer maden fra, hvem har lavet den, sundt/usundt, hvorfor drikker vi vand og mælk
  • Øser selv op på tallerkenen, men med overblik - der skal f.eks. være 1 majskolbe til alle, så derfor kan jeg ikke tage to, så får min sidekammerat ingen
  • Der er dukseordning – dækker bord, siger værsgo og hjælper med oprydningen bagefter

 

Selvhjulpenhed styrkes og udvikles

Der arbejdes også med udsagnet at være en rollemodel, hjælpe hinanden og snakke om etik og bæredygtighed (tilpasset alderen)

Der opfordres i høj grad til at smage på maden, og dannelse i det hele taget f.eks. sender vi maden videre til hinanden, mange børn siger som en naturlig ting ”tak for mad”.