NEST
Vi arbejder med udgangspunkt i NEST, som er en forebyggende pædagogisk tilgang, hvor der er fokus på læringsmiljøet og behovet for eventuelle justeringer heri, for at kunne tilgodese alle børns behov og forudsætninger for deltagelse.
International Child Development Programme
Vi bruger ICDP til at understøtte kerneopgaven. ICDP er en relations- og ressource orienteret pædagogik, hvor barnets udvikling støttes igennem 8 samspilstemaer, der er bygget via tre dialog former:
- Den følelsesmæssige dialog
- Den meningsskabende dialog
- Den guidende/vejledende dialog
Inddragelse og vigtigheden af barnets stemme
Vi inddrager børnenes perspektiver i vores hverdag.
Det er vigtigt at børnene oplever, at deres stemmer bliver inddraget i demokratiske processer og i almen dannelse.
Vi inddrager børnene i aktiviteter på tværs af alder, køn, kultur osv.
Børnene er aktivt deltagende og aktive medspiller i egen læring gennem voksent ansvar
I daginstitutionen Bisgården hænger leg og læring sammen og danner par side om side
Om legen sige loven: "Legen danner grundlag for børnenes sociale og personlige læring og udvikling, og legen fremmer fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet. Legen skal nogle gange støttes, sættes igang og rammesættes, at alle børn kan være med, og for at legen udvikler sig positivt for alle børn."
Om læring siger loven: "læring skal forstås bredt f.eks. gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret. Det pædagogiske læringsmiljø handler om at fremme børns kropslige, følelsesmæssige, sociale og kognitive udvikling og forståelse."