Sådan arbejder vi

International Child Development Programme

Vi bruger ICDP til at understøtte kerneopgaven. ICDP er en relations- og ressource orienteret pædagogik, hvor barnets udvikling støttes igennem 8 samspilstemaer, der er bygget via tre dialog former:

• Den følelsesmæssige dialog
  • Den meningsskabende dialog
  • Den guidende/vejledende dialog

Inddragelse og vigtigheden af barnets stemme

Vi ønsker at inddrage børnenes perspektiver i vores hverdag.

Vi mener, at det er vigtigt at børnene oplever, at deres stemmer bliver inddraget i demokratiske processer og i almen dannelse.

Vi inddrager børnene i aktiviteter på tværs af alder, køn, kultur osv.

Vi sørger i høj grad for at børnene er aktivt deltagende og aktive medspiller i egen læring gennem voksent ansvar F.eks. gennem følgende:

Give plads til den leg, der optager dem

Vi bruger aktivt IPADS til at virkeliggøre børnenes interesser og initiativer:

• I konflikthåndtering
  • Vi justerer os i forhold til barnet som individ og barnet i gruppen
  • Til samling i grupperne har børnene ”taletid”, der øves bl.a. i at lytte, turtagning

Fokus på at lave alsidige læringsmiljøer, der er tilpasset børnegrupperne bl.a. ud fra de 6 læreplanstemaer: Kultur, æstetik og fællesskaber – Alsidig personlig udvikling - social

Udvikling - sprog og kommunikation - krop, sanser og bevægelse - natur, udeliv og science

Vi øver også at det er okay at sige fra, og her er det de voksnes ansvar at hjælpe i sammenhænge med både inklusion og eksklusion

Børnene er deltagende i madlavningen både før, under og efter. Dette er tilpasset de forskellige aldersgrupper.

I daginstitutionen Bisgården hænger leg og læring sammen og danner par side om side

Om legen sige loven: "Legen danner grundlag for børnenes sociale og personlige læring og udvikling, og legen fremmer fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet. Legen skal nogle gange støttes, sættes igang og rammesættes, at alle børn kan være med, og for at legen udvikler sig positivt for alle børn."

Om læring siger loven: "læring skal forstås bredt f.eks. gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret. Det pædagogiske læringsmiljø handler om at fremme børns kropslige, følelsesmæssige, sociale og kognitive udvikling og forståelse."

Barnesynet i Daginstitutionen Bisgården

• Barnet skal føle sig værdifuld, bare for den man er
  • Barnet skal føle sig unik, særligt i kraft af at jeg er mig
  • Barnet skal føle sig set, mødt og forstået