Samarbejdspartnere

Tværfaglige samarbejdspartnere

Pædagogisk/psykologisk rådgivning (PPR), familiegruppen, indsatsteam, center for børns udvikling, børneterapeutisk team samarbejder vi med ved behov vedr. barnets trivsel, udvikling og læring – sammen med forældrene.

Formaliseret samarbejde med Sofiendal skolen og Vester Mariendal skolen

I Aalborg kommune er der stor fokus på børns overgange igennem deres liv, dermed også når de starter i skole. For at lette denne overgang gør vi følgende:

• Der er en samarbejdsaftale med skolerne
  • Flere besøg på skolen
  • Deltagelse i skolernes motionsløb
  • Børnehaveklasselederne besøger Bisgården
  • Vi bruger skolens legeplads
  • Vi gør brug af overgangsmarkører, så børnene møder ligheder mellem børnehave og skole
  • Vi deltager i besøgsdage i andrebørnehave

Ovenstående er med til at sikre en god overgang til skolerne i nærområdet og at børnene får en god start på deres skolegang.

Formaliseret samarbejde med Dagplejen

Når man som tre årig starter i børnehave, er det vigtigt at dagplejen har været på besøg med barnet lige som forældrene også gør. Dette er med til at sikre en god start på børnehavetiden for barnet. Derfor byder vi ind til følgende:

• Når barnet har fået plads i Bisgården, sender vi en velkomst mail til forældrene
  • Vi afholder opstartssamtaler, og her opfordrer vi forældrene til at snakke med dagplejerne om at aftale besøg med os.
  • Vi har en samarbejdsaftale med Dagplejen
  • Vi har åbent for besøg af dagplejerne 1 dag om måneden, hvor de kan komme og lege både inde og ude

Dagplejerne kan ind imellem også deltage i opstartssamtaler for at sikre at vigtige arbejdsrutiner omkring et barn gives videre, så barnet møder ligheder mellem dagpleje og børnehave

Samarbejde med lokalområdet og andre

• Vi bruger den lokale fodboldbane i Skalborggård hallen
  • Vi samarbejder med beboere i lokalområdet; vi har lige haft besøg af 4 slanger
  • Bamsehospitalet kommer ca. en gang om året
  • Vi har et godt samarbejde med bogbussen, hvor vi låner bøger
  • Hvis der er vejarbejde i nærheden, så får de gerne besøg af os og vi får lov at sidde i deres maskiner
  • Hasseris boligselskab har lige givet os 2 vippedyr til legepladsen og de kommer også gerne med tegnepapir og andet til os
  • Vi har haft besøgs ponyer på besøg
  • Lokalbefolkningen er flinke til at komme og tilbyde os forskellige ting; alt fra gulvtæpperester, brugt legetøj til at komme og fortælle børn om at sidde i kørestol og være handicappet.
  • Vi får ofte henvendelser fra mange uddannelsesinstitutioner, hvor de studerende gerne vil bruge os som praktisk evidens for deres projekter
  • Vi samarbejder også med 9.klasses elever, der gerne vil prøve at arbejde i en vuggestue eller børnehave.
  • Besøger forældres arbejdspladser
  • Vi har et jule samarbejde med det lokale plejehjem.

Vi er åbne overfor samarbejdet i nærmiljøet, og vi giver gerne tilbage, hvis det er muligt for os. Vi ved at det der er givet godt ud, kommer sjældent skidt tilbage