Den pædagogiske læreplan

Børnesyn

Det overordnede mål i lovgivningen er § 8, stk. 2. ”Det at være barn, skal være en værdi i sig selv. Børn skal ikke alene forberedes på at blive voksne, men også støttes og værdsættes i de første år”.

I Bisgården betyder dette at vi værdsætter:

• Barnet skal føle sig værdifuld, bare for den man er
  • Barnet skal føle sig unik, særligt i kraft af, at jeg er mig
  • Barnet skal føle sig set, mødt og forstået
  • Barnet skal føle sig taget alvorligt
  • Barnet skal tilegne sig sociale spilleregler og lære at udvise hjælpsomhed

Det er vigtigt at børnene har det godt i Bisgården. Vi har et godt og veludviklet forældresamarbejde, hvor alle deltager i arbejdet omkring børnenes trivsel, læring, dannelse og udvikling. Vi giver plads for den leg, der optager børnene og følger de spor de viser os. Her bruger vi bl.a. IPads og låner bøger i bogbussen til at virkeliggøre deres interesser f.eks. finder vi dinosaurer, ser på hvad de spiste, var de plante eller kødædere osv. På den måde udvider vi børnenes horisonter og deres viden og begrebsverden. Vi siger altid godmorgen og farvel til hinanden og følger op på børnenes weekender, legeaftaler osv. Med andre ord, vi viser interesse for hinanden. Overordnet har vi ICDP som vores grundlæggende menneskesyn.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven at institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring og er pejlemærket for personalets pædagogiske arbejde.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til pædagogisk leder og få den tilsendt.